Na měsíc, zpět -návod a vše okolo.
V současné době v KSP většinu lidí láká letět na měsíc a ještě líp dostat se zpět.
Bodově vám ted popíšu jak se mě to povedlo.
Základem je dobrá raketa. Při stavbě jsem měl tyto požadavky: a) Dostatečný výkon b) spolehlivost c) stabilita d) manévrovací možnosti e) tolerance letových chyb.
Ted se podíváme na můj výtvor, kterým létám k měsíci:
Jedná se o pěti stupňovou raketu. Vznikla na základě testů a zkušeností s předchozími typy. Její nosná část (zelené šipky) se dají využít i jinak, např sluneční mise.
Z požadavků výše se mi povedlo uspokojivě splnit dostatečný výkon, stabilitu a toleranci letových chyb. Se spolehlivostí je na tom nejhůř pátý stupeň, jinak celkem pohoda. Stabilita je dobrá, ale nikovi stoprocentní a to kvůli třetímu stupni, kde je tuhé palivo, protože dokud nevyhoří tak s raketou prakticky nejde manévrovat. Naopak jsem dosáhl výborného poměru výkonu a tolerance chyb, takže ikdyž někde uděláte chybu, tak máte dostatek času a výkonu na kompenzaci. Za největší nevýhodu mé rakety považuju slabé motory prvního a druhého stupně. Ty způsobují, že raketa opravdu má výkon aby doletěla na měsíc, ale jakákoli korekce rychlosti trvá dlouho. Ted samotný popis:
Páty stupeň tvoří pět motorů s průměrným výkonem. Účelem tohoto stupně je dát raketě počáteční tah. Hoří přibližně 10 s. Čtvrtý stupeň má poloviční výkon, ale také poloviční spotřebu a jelikož nenese takovou váhu tak efektivní využití je mnohem lepší než u pátého stupně. Hoří okolo minuty. Třetí stupeň je jako jediný na tuhé palivo a začíná hořet na přechodu atmosféry a vesmíru. Má za účel dát raketě dostatečnou rychlost a během cca 10s zvýší rychlost skoro o 1km/s. Títom končí vzletová část rakety, jakmile se odpojí tyto tři stupně jsme ve vesmíru a letíme od kerbinu. Nastupuje mnohem slabší, ale důmyslnější část a to orbitální modul (červená šipka), který má dva úkoly, zaprvé dopravit raketu k měsíci a za druhé přibrzdit raketu u měsíce. Je to také část, kde je SAS (navigační) systém, takže oh odhození, musíte raketu udržovat v kurzu manuálně. Má také dosti malý výkon, ale to proto, aby motor mohl hořet tak dlouho. Žlutá šipka ukazuje na první stupeň, je to lunární + návratový modul. Má velmi malou nádrž, nejmenší ze všech částí a přitom toho musí odvést nejvíc. Musí provést korekci rychlosti před přistáním na měsíci, poté z něj vzlétnou, překonat jeho gravitaci a navést loď zpět ke Kerbinu.
Tolik popis mé lodi. Ted popis cesty tam a zase zpět:
1) star: Při startu mám všechny motory na maximu, zapnutý SAS systém, ale vyntuné korekční trysky. Připravit a pak jen zmáčknout mezerník. :-)
2) Odhazování modulů:
Tak už letíme, stupně neodhazujeme dokud ÚPLNĚ nevyhoří, jinak explodují a je konec. Na druhou stranu nemeškáme se zážehem dalších, protože jinak rychle ztrácíme rychlost. Stále zapnutý SAS systém a letím přímo vzhůru.
3) Zážeh tuhého paliva- těsně než motor spoustíme, tak zapínám korekční trysky, pak jen sleduji tak raketa nabírá na rychlosti, tady pozor na vychýlení z dráhy letu!
4) Tak jsme mimo atmosféru, ted je potřeba srovnat dráhu letu s dráhou měsíce, abychom ho poté neminuly.
Vše zachyceno na snímcích.
Takto má dráha vypadat jakmile je srovnaná.
Zde již orbitální modul bez chráničů lunárního modulu, ty se odhodí spolu s třetím stupněm. Všimněte si, že korekční trysky jsou co nejdál od sebe, aby měli větší efektivitu.
Takto vypadá srovnaná dráha letu s dráhou měsíce. Stále zapnutý motor a letíme. Pouze kontrolujeme, jestli se nevychýlíme z dráhy.
5) klíčový okamžik. motory máme puštěné tak dlouho, dokud vzdálenost od Kerbinu není cca 22k km. To je z důvodu, že kdybychom dráhu měli přesně jen k dráze měsíce, tak dřív, než by tam měsíc doletěl, tak by nás zpět stáhla přitažlivost Kerbinu. Takže musíme doletět dál, abychom poté byli stahování fravitací a v optimálním okamžiku se potkali s měsícem. Nemusíte mi děkovat :))) ale hodinami pokůsů jsem zjistit tento parametr, kam je nejvhodnější letet. Jakmile dosáhneme dráhy jaká je obrázku vypínáme motory a jen se necháme unášet dokud se nepotkáme s měsícem. Pozor na warp zrychlení času, pokud to přeženete, tak se čas zastaví až narazíte do měsíce, což je trochu pozdě. Já ho vracím do normálu cca 1000km od měsíce.
Takhle vypadá cesta k měsíci, loď už stahuje gravitace, ale...
....stahuje mě měsíc. Může se stát, že dráha bude lehce mimo měsíc, pak motor nasměrujte tak, aby dráhu ustálil tak, aby protínala měsíc.
6)Pokud už jsme na cestě, tak trysky nasměrujte k měsíci, aby jsme mohli začít okamžitě brzdit, ovšem zatím je necháme chladné. Je výhodnější brzdit naráz, než skokově. Já začínám brzdit v 70-73km nad měsícem. Opět spousta zkoušení. Pokud začeme příliš brzo tak spotřebujeme moc paliva (=smrt), pokud moc pozdě buch (=smrt).
Takto to vypadá, když brzdíme.
Mnou získané údaje: Na každých 5km volného pádu raketa zrychlí o 25m/s
Na 5km bržnění zpomalý o 90m/s
To platí samořejmně pro mojí raketu!
V této fázi máme puštěný motor, než mu dojde palivo, což u mě je, když ho nevyužívám při korekci jinde, cca 15km nad povrchem při rychlosti 80m/s
Pro zajímavost, takhle to dopadá když málo brzdíte. ;-)
Poté co dohoří orbitální modul, tak rychlost udržuju tak 40m/s až do cca 1000m, poté snižuji na cca 25m/s a cca sto metrů nad povrchem snižuji na 15m/s.
Důležité hlidat si, abychom to nepřehnali a neuletěli zpět do vesmíru a také na let do boku. Nutno klesat kolmo. Pokud přistáváme na planině, tak výhoda, že let do boku nemusí být při štěstí fatální a lze napravit, nevýhoda, že se mnohem hůř určuje výška, terén bývá od 0m do cca 400m nad tím, co ukazuje ukazatel. Bacha!
Poté gratulace k tomu, že jsme přistáli!!! :-)
...a teď domů.
Zažehneme motory a letíme vzhůru, popř. kurz držíme mezi zemí (růžové kolečno na globu) a vertikálním vzletem (střed modré půlky globu).
...letíme, letíme...
7) A ted trochu něco těžšího:
Dráhu letu necháme prodloužit ke Kerbinu a poté vypneme motor, jakmile si nás stáhne jeho gravitace dráha se změní na takovou jaká je na obrázku. Poté se musíme na oválu dostat do místa, kde je naše rychlost nejmenší (přesně tam kde jsem ted já) a tam rozběhnout motor proti dráze letu a tím snižovat rychlost.
Tím vznikne toto.
Rada: Bacha na měsíc, dvakrát se mi stalo, že v tomhle okamžiku mě potkal a stáhl k sobě což je konec.
Ted si již jen užívejte návrat domů.
Rychlosti se nebojte, atmosféra vás v posledních cca 50km zpomalý na přijatelných cca 200m/s, poté odhodte vše co nemusíte mít a otevřete padák. Né dřív, jinak vám ho proud vzduchu utrhne.
A vychutnáváme si štastný konec. :)
Mimochodem je bezpečnější dopadnout do vody.
Tímto končí naše dobrodružství. Snad vám bude můj popis k dobru. :-)
Tedkom se snažím dostat ke slunci, není to tak jednoduché, jakmile se to povede opět sem hodím popis.
Pozn. Pokud si chcete jakýkoli obrázek prohlédnout detailněji, je ve fotogalerii.
Komentáře
Přehled komentářů
Torsion bras de quelqu'un est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre determination bat, il pompe le sang par de vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/achat-cialis-belgique-homme/
Hezké
(Martin, 10. 4. 2012 22:20)Moc hezký návod :) Některé dělají hru o dost jednoduší, tak používám jenom ty co tam jsou, tím ale netvrdím že dostat se na měsíc bylo v tvém případě jednoduché, hezky si to popsal! Já se tam ještě nedostal, jsem rád když oběhnu zemi :) Co takhle další články? :) Jak se dostat ke slunci? :))
Re: Hezké
(Marin , 10. 4. 2012 22:22)Nějak tam vypadlo "Škoda těch stažených částí, některé.... " :)
Verze
(Dahe, 12. 3. 2012 11:18)
Ahoj,
jakou používáš verzi?? Já používám 0.13.3
a mnoho dílu mi tam chybý...
Je možnost někde díly postahovat?? nerad bych kupoval licenci...
Dík Dahe
Re: Verze
(Standa, 29. 3. 2012 0:06)
V době tvoření těchto stránek jsem používal tutéž jako Ty.
Některé moduly jsem postahoval, pokud máš zájem napiš mi na KozelSDN@gmail.com a já Ti je pošlu.
Jinak nevidím důvod si hru nekoupit, je dobrá, nekomerční a cena není nijak nepřekonatelná. :-)
S pozdravem,
Standa K.
Super
(Jirka, 28. 2. 2012 9:44)Díky za hezký příběh, škoda jen, že obrázky se nedají rozkliknout na větší velikost.
Important Blood Crushing and Heart Disorder
(AFluesseAspibe, 9. 10. 2018 5:28)